torsdag 19 april 2012

Storytelling med Ann Järneström

I går kväll fick vi lyssna till stor kunskap när ALMI och Njurundaföretagarna bjöd in till storytelling. Det var Ann Järneström som trollband oss med sin sjungande talmelodi och sin otroliga berättarteknik.


Det handlar om att plocka guldkorn som Ann säger. Att spara på små historier och lägga undan för att sedan plocka fram vid lämpligt tillfälle. Hon pratar om vår egen historia, företagets historia, det kanske har funnits i flera generationer eller har något annat intressant att plocka fram. Hon menar att guldkornen bara ligger där och väntar på att bli plockade. Vi måste bara öppna ögon och öron för att se dem.

Hon pratar om produkter och förpackningar och vikten att få fram deras värde och bakgrund med berättelser. Det här jobbar vi redan med men inte alls med Anns vida mått mätt. Så här gäller det att komma igång. Våra återbruksprodukter har ofta en historia att berätta vilket jag tycker är jätteroligt och försöker förmedla så ofta jag kan. Men nu är vi laddade med ny berättarinspiraton och en massa vidgade vyer. Så det är bara att sätta igång.

Ska försöka mig på ett smakprov, här kommer min första berättelse efter den inspirerade föreläsningen med Ann.


Den 9 feb 2008, dagen efter min 38års födelsedag utbröt en stor brand i det populära turistområdet Camden  Market i London. Över 100 brandmän jobbade hårt för att få branden under kontroll och lyckades till slut att bekämpa elden sent in på lördagsnatten. Matrealet i det här skärpet kommer från brandslangar som tjänat inom Londonkåren i 30år, istället för att bidra till jordens växande sopberg blir de här brandslangarna till karaktärsfulla skärp och väskor. Om du känner efter noga så kan du fortfarande ana en svag mustig rökdoft när du håller produkten i din hand och kanske har just det här skärpet varit med och bekämpat elden vid Camden Market 2008. http://www.justedesign.se/produkter/accessoarer/skarp/the-slider.html 

Ja jag känner mig nöjd med mitt första försök. Visst är det roligt att sätta in lite mervärde i en produkt. Det blir så mycket mer då än bara ett coolt skärp, det får man ju ändå. Men nu kan den som får den stora äran att äga det här skärpet en historia att berätta på partyt eller mötet eller när helst någon uppmärksammar det snygga bältet. Klart vi ska berätta en historia där det finns en.


Bakom mig på föreläsningen satt min chef från svunna tider på Ica. Under första halvleken av föreläsningen med inspiration från vad jag hörde kunde jag inte göra annat än utforma en falukorvsförpackning med namn bild och matriealval för att enligt mig, förbättra värdet på deras egen falu med generations recept. Det är underligt hur min hjärna jobbar ibland. Men jag delade med mig av vad hjärnan producerat så får de göra som de vill med den idén. Själv behövde jag ju mest bli av med den så jag kunde jobba vidare med mina egna produkter.

Kerstin bland brandslungar, falukorv och berättarkonst