tisdag 10 april 2012

Trädgårdstankar

Så här efter påsk kommer mina vårkänslor igång  på allvar och hjärnan börjar planera ihop lite trädgårdsfix. På något underligt sätt så gör jag mindre och mindre i trädgården allt eftersom barnen blir större och större. Förstår inte riktigt det där att jag skulle haft mer tid och inspiration för trädgården när barnen var riktigt små och behövde ses efter hela tiden. Nu klarar de sig rätt bra själva och jag får inget gjort i den där trädgården jag har längre. Kvickroten växer hög bland riddarsporrar och humle. Men på något sett så är det så det får bli. Så jag får helt enkelt förenkla i år.


Fåglar i bronsskimrande metall får pryda och förhoppningsvis skrämma bort lite fåglar från körsbärsträdet.









Varje år börjar jag med en storslagen plan. Årets plan blir enkel, det ska vara kul, trevligt och bekvämt. Både att vara i trädgården och sköta om den. Baksidan som aldrig blir nått med trotts alla planerade får bli fotbollsplan, kvickrotsrabatten får  bli ogräsgård med fin sittplats och så sätter jag dit nått kul. Kanske blir det en tupp och några hönor av återbrukade plastpåsar som vi säljer i butiken. Det kan bli ett roligt inslag och en hönsgård mår bara bra av lite ogräs.


Jag tycker om att tända ljus ute i trädgården även om det inte riktigt behövs här uppe i Norrland med våra ljusa sommarnätter. Men lite ljuslyktor i träd och buskar och några på bordet ger skön och välkomnande stämning. Det gillar jag.




Kommer jag på att det ska rensas lite så skulle en fin korg att lägga och bära bort ogräset i kännas fint. Annars blir det lätt kvar på gräsmattan i små högar hos mig. Den här korgen är dessutom lagom stor för att rensa så där lite grann. Och blir det ingen rensning så kan jag ta korgen till strandväska i stället. Ha Ha.


 Kerstin bland trädgårdstankar och lata lösningar