fredag 25 maj 2012

Återbruk & förnyelse

På julafton fick min son en sticka i foten av parkettgolvet, stor dramatik och vi fick ändå inte ut den förrän två veckor senare.

Det var helt klart dags att göra något åt saken. Jag ville slipa upp golvet och sambon tyckte det var bättre att lägga in nytt så det blev samma nivå överallt. Men när man jobbar med miljötänk och återbruk hela dagarna så lär vi oss någonstans att ta till vara på de fina produkter som redan finns. Eller fina och fina jag kan ju inte direkt säga att golvet såg direkt  bra ut men Christer på Ångtvättbilen http://www.angtvattbilen.se/Har-finns-vi/Vasternorrland.aspx sa att det inte var några problem och tyckte det var vansinne att lägga över ett gammalt golv av fin kvalitè, så vi gjorde ett försök.

Det här ser helt sjukt ut som en fejkad reklambild men det är jag som fotat så jag lovar att det är sant. En sådan otrolig skillnad


Slipningen var dessutom helt dammfri så vi kunde ju inte skylla allt dam där hemma på slipningen det är bara att städa på ; ) Men gud så skönt med dammfri slipning. Kommer i håg när jag själv slipade ett trägolv i min etta jag hade en gång. Det var slipdamm precis över allt. Handymannen på bilden är Christer på Ångtvättbilen. Redo att slipa vidare bara jag fotade klart nån gång : ).


Det är intressant vad mycket prylar man får in i ett vardagsrum. Först rensade jag bort en hel massa saker. Sedan stuvade vi in soffan i garaget, tv med bänk och en hel massa DVD filmer (mest äventyr och kärlekskomedier)  plus bokhylla i sovrummet, soffkuddar och lampor i sonens rum och pianot i köket. Jo med det gick ju ganska bra faktiskt. Pianomusik till frukost kan vara både underbart och galet jobbigt beroende på pianist, låtval och ljudvolym.


Så här fint blev det, sidenmjukt och blankt. Helt otroligt att det är samma golv. Sedan målade jag kritvita väggar till. Det är klurigt det där. Jag älskar färg men kunde inte komma på någon annan färg jag ville ha på väggarna för att inte begränsa mig i mina färgval senare. Nu har jag en neutral grund jag kan göra vad jag vill med. Min mamma kom in när jag höll på att måla och meddelade att det är faktiskt ute med vitt nu. Skiter jag fullkomligt i. Blir säkert superbra när jag får sätta till en hel massa färg. För just nu är det samma färg på väggar, tak och lister. Kunde knappt fotografera för att kameran inte hade något att sätta fokus på.

Jag bara älskar tomma ekande rum som bara väntar på att få fyllas upp med färg och form, kanske ge ett helt nytt uttryck eller bara en liten ny tvist. Fortsättning följer.......

Kerstin bland återbruk och förändring