tisdag 26 juni 2012

Midsommar med medeletids influenser och tradition

På midsommarafton packade jag in min femtonåriga dotter och två av hennes kusiner för att åka på medeltidsmarknad i Kälen. Var Kälen låg hade jag inte en aning om, men säg vad inte google har att bjuda på av info och kartor. Min dotter däremot tror inte alltid på min förmåga att hitta utan tycker jag ska skaffa mig en gps. Men hur det än är så brukar vi alltid hitta fram till slut. Ibland får vi till och med se någon vacker plats som inte en gps skulle ha bjudit på. Kälen låg långt ute i Torpshammars skogar men det var en söt liten by vi kom fram till med massor av midsommarfrirare.



Tjejerna hade klätt upp sig i fina medeltidsklänningar och hittade en massa fint på marknaden. Själv köpte jag en påse nybrända mandlar för det gillar jag. En fakir och ett tornerspel bjöd markanden också på.

Däremellan var det sedvanligt firande med midsommarstång. På loftgången utanför de gamla skoldasset stod glada spelmän och ökade på stämningen med dragspel och fiol.



Senare på dagen åkte vi till Uddarna vid sjön Mingen för femkamp, god middag och en härlig kväll vid sjön. Där tände vi en brasa och låtsades som om mygg inte existerade. Förrän dagen därpå...... kli, kli.




Kerstin bland myggor, medeltid och midsommarbrasor