lördag 16 juni 2012

Yes! Jag är en miljönörd

På sistone har jag uppmärksammat att ordet nörd används flitigt och står nu för något positivt. Det är coolt att vara nörd. Vet inte riktigt när det här hände men huxflux hör jag diverse radiopratare med stolthet säga att de är nördar. Kul när något negativt kan vända så totalt.

I vårt sortiment har vi en myntbörs av återbrukade gummislangar från bildäck. Den har märkningen EKO-GEEK.  Jag har svårt att tänka mig att det för några år sedan skulle vara marknadsförande att använda ordet geek som säljargument. Men nu blir det ett merväde. Vem vill inte vara en eko-geek?

http://www.justedesign.se/produkter/i-vaskan/planbocker/myntbors-av-aterbrukade-gummislangar.html.



Enligt wikipedia är nörd och geek oftast en negativ benämning på en person med ett fixerat intresse eller intresseområde. Enda skillnaden är att en geeks intresseområde är intellektuella. Du kan vara fotbollsnörd men inte fotbollsgeek.

Betyder det här att det är trendigt med fixering av enskilda områden. Det kan jag köpa, spetskompetens inom ett område är alltid bra och tilltalande. Så i min närmaste bekantskapskrets har jag ett helt gäng trendpersonligheter nämligen aktivitetsnörden, film & dansnörden, jaktnörden, logistiknörden, fiskenörden, partynörden och en kulturgeek. Och med tanke på mitt och Marias företag så tänker jag nu ta mig rätten till titeln miljönörd.

Är det nu så att det bara är orden nörd och geek som fått en positiv klang genom att vi använder dem med stolthet så tycker jag vi ska göra så med fler ord.

Kerstin bland nördar och geeks